Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
24 грудня 2024 року Вища рада правосуддя прийняла рішення Про публічне звернення до Кабінету Міністрів України.
Вища рада правосуддя просить Уряд розглянути питання про внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України № 856 від 2 серпня 2022 року та включити до переліку пільгових категорій осіб, які можуть претендувати на доступне іпотечне кредитування за фіксованою річною ставкою 3 % у гривні, суддів, працівників апаратів (секретаріатів) судів, органів та установ системи правосуддя, а також членів їх сімей.
В умовах жорстокої збройної агресії російської федерації проти України судді, працівники апаратів (секретаріатів) судів, органів та установ системи правосуддя продовжують сумлінно виконувати свою роботу, часто під обстрілами, ризикуючи життям. Багатьом працівникам судової системи довелося змінити місце проживання після зміни територіальної підсудності судових справ судів, у багатьох зруйноване житло, життєві обставини значно ускладнилися, а рівень заробітної плати не дає змоги задовольнити хоча б мінімальні потреби. Щоб запобігти зупиненню здійснення правосуддя судді та працівники апаратів судів працюють навіть у позаробочий час. Їхня компетентність та відповідальність мають бути належним чином відзначені державою.
ВРП наголошує, що належне матеріальне та соціальне забезпечення суддів, працівників апаратів та/або секретаріатів судів, органів та установ системи правосуддя є невід’ємною складовою як незалежності окремого судді, так і незалежності усієї судової влади.
ПУБЛІЧНЕ ЗВЕРНЕННЯ
до Кабінету Міністрів України
Відповідно до частини першої статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов’язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року введено в Україні воєнний стан, який на сьогодні продовжено.
В умовах жорстокої збройної агресії російської федерації проти України судді, працівники апаратів (секретаріатів) судів, органів та установ системи правосуддя продовжують сумлінно виконувати свою роботу, часто під обстрілами, ризикуючи життям. Багатьом працівникам судової системи довелося змінити місце проживання після зміни територіальної підсудності судових справ судів, у багатьох зруйноване житло, життєві обставини значно ускладнилися, а рівень заробітної плати не дає змоги задовольнити хоча б мінімальні потреби. Щоб запобігти зупиненню здійснення правосуддя судді та працівники апаратів судів працюють навіть у позаробочий час. Їхня компетентність та відповідальність мають бути належним чином відзначені державою.
Державна судова адміністрація України листом від 26 листопада 2024 року № 14-22820/24 повідомила Вищу раду правосуддя, зокрема, що станом на 1 січня 2024 року поліпшення житлових умов потребували 931 працівник судових установ (651 суддя, 174 працівники апаратів судів, 88 помічників суддів, 18 працівників територіальних управлінь Державної судової адміністрації України), від початку повномасштабного вторгнення пошкоджено 410 житлових приміщень суддів, працівників апаратів судів та територіальних управлінь Державної судової адміністрації України.
Відповідно до статті 47 Конституції України кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду.
Частиною другою статті 1 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» встановлено, що судову владу реалізовують судді та, у визначених законом випадках, присяжні шляхом здійснення правосуддя у рамках відповідних судових процедур.
Згідно із частиною п’ятою статті 48 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» незалежність судді забезпечується, зокрема, належним матеріальним та соціальним забезпеченням судді, визначеними законом засобами забезпечення особистої безпеки судді, членів його сім’ї, майна, а також іншими засобами їх правового захисту.
За частиною першою статті 146 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів відповідно до Конституції України.
Відповідно до статті 138 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» після призначення на посаду суддя, який потребує поліпшення житлових умов, забезпечується службовим житлом за місцем знаходження суду органами місцевого самоврядування в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, якщо інший порядок забезпечення службовим житлом не передбачено законом.
Статтею 16 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» визначено, що суддям, які працювали в судах України, розташованих на тимчасово окупованій території України, і виявили бажання переїхати у зв’язку з її тимчасовою окупацією російською федерацією, гарантується право на переведення на посаду судді до суду на іншій території України.
Згідно із частинами першою, другою статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» в Україні діє єдина система забезпечення функціонування судової влади – судів, органів суддівського врядування, інших державних органів та установ системи правосуддя. Вища рада правосуддя, Вища кваліфікаційна комісія суддів України, Державна судова адміністрація України та Національна школа суддів України, інші органи державної влади та органи місцевого самоврядування беруть участь в організаційному забезпеченні діяльності судів у випадках і порядку, визначених цим та іншими законами.
Частиною першою статті 150 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що призначення на посади державних службовців, працівників, які виконують функції з обслуговування, оплата праці та соціальні гарантії працівників апаратів місцевих, апеляційних судів, вищих спеціалізованих судів, апарату Верховного Суду, секретаріатів Вищої ради правосуддя і Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Державної судової адміністрації України, Служби судової охорони регулюються нормами законодавства про державну службу з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Особливості призначення на посади державних службовців та працівників, які виконують функції з обслуговування, в секретаріат Вищої ради правосуддя встановлюються також Законом України «Про Вищу раду правосуддя».
Згідно з пунктом 5 частини першої статті 7 Закону України «Про державну службу» державний службовець має право на соціальне забезпечення відповідно до закону.
За частиною першою статті 54 Закону України «Про державну службу» державному службовцю у випадках і порядку, визначених Кабінетом Міністрів України, може надаватися службове житло.
Постановою Кабінету Міністрів України від 2 серпня 2022 року № 856 затверджено Умови забезпечення приватним акціонерним товариством «Українська фінансова житлова компанія» доступного іпотечного кредитування громадян України (далі – Умови), якими визначено механізм, критерії та умови забезпечення приватним акціонерним товариством «Українська фінансова житлова компанія» (далі – Укрфінжитло) доступного іпотечного кредитування громадян України, а також механізм компенсації Укрфінжитлом частини процентної ставки за кредитами, забезпеченими предметом іпотеки, наданими відповідно до Умов.
Державна судова адміністрація України звернулася до Кабінету Міністрів України (лист від 4 жовтня 2023 року № 10-11730/23) із проханням внести на розгляд проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до пункту 3 Умов забезпечення приватним акціонерним товариством “Українська фінансова житлова компанія” доступного іпотечного кредитування громадян України», наголосивши, що працівники апаратів (секретаріатів) судів, органів та установ системи правосуддя опинились у ситуації, у якій не можуть забезпечити достатній життєвий рівень для себе і членів своєї сім’ї, зокрема, не мають можливості придбати житло.
Водночас суддів, працівників апаратів (секретаріатів) судів, органів та установ системи правосуддя, а також членів сімей зазначених осіб не включено до переліку пільгових категорій осіб, які можуть претендувати на доступне іпотечне кредитування за фіксованою річною ставкою 3 % у гривні, що визначений пунктом 3 Умов у чинній редакції.
Ураховуючи зазначене, з метою дотриманням прав суддів, працівників апаратів судів, працівників органів та установ системи правосуддя на житло під час дії на території України правового режиму воєнного стану просимо розглянути питання про внесення змін до пункту 3 Умов шляхом включення до переліку пільгових категорій осіб, які можуть претендувати на доступне іпотечне кредитування за фіксованою річною ставкою 3 % у гривні, суддів, працівників апаратів (секретаріатів) судів, органів та установ системи правосуддя, а також членів їх сімей.
Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до пункту 3 Умов забезпечення приватним акціонерним товариством “Українська фінансова житлова компанія” доступного іпотечного кредитування громадян України» та порівняльна таблиця додаються.